Obce a města v ČR musí dle zákona č.106/1999 Sb. mít obecní webové stránky. Obce by měli plnit svoji povinnost, mít web „otevřený“ – srozumitelný, aktuální a přívětivý pro občany. Jak mít dobrý obecní web? Jak se tato otázku řešila resp. řeší v obci Jíloviště a jaké má obecní web výsledky?
Vše se publikuje pro občana a budoucího voliče?
Příkladová studie z obce Jíloviště ukazuje, kam se může ubírat návštěvnost obecního webu, využívá- li obec možnosti:
1) optimalizace webu pro mobilní zařízení (pozn.: v roce 2013 mobilní zobrazení obec nevyužívala)
2) pravidelná aktualizace informací na webu
3) volební rok
1) Mobilní obecní web
Počítačová doba se změnila na dobu mobilní. Webové stránky obce již musí být optimalizovány pro zobrazení na chytrých mobilních telefonech. Pokud optimalizovány nejsou, návštěvnici odcházejí z mobilního zařízení a nenavštěvují obecní web pravidelně.
Tabulka ukazuje vzrůstající procento (+36 %) návštěvníků přicházející na web pomocí mobilu či tabletu. Pokud návštěvník mobilního zobrazení brouzdá po optimalizovaných stránkách, podívá se a více stránek (před optimalizací 1,96 stránky, po optimalizaci 2,5 stránky). Klesla míra opuštění obecního webu, neboli pokud se mobilní návštěvník na webu lépe orientuje, opouští stránku do 5 sekund méně často.
Tab. 1 :Ukázka zvyšující se návštěvnosti z mobilů. Monitorováno z Google Analytics v roce 2013 a 2014
2) Pravidelná inovace obsahu = častější návštěvnost webu
Zvyšující návštěvnost lze vypozorovat z tab. 2., který ukazuje nárůst pravidelných návštěvníků webu. Pravidelnost návštěv obecního webu lze docílit přehledným, pravidelným publikováním aktualit, novinek a zápisů ze zastupitelstva na obecním webu.
Tab. 2: Zvýšení návštěvnosti stávajících (returning) i nových návštěvníků
3) Volební rok zvyšuje návštěvnost obecního webu
V roce 2014 proběhli komunální volby a statistiky návštěvnosti obecního webu zaznamenali zvýšení návštěvnosti před volbami.
Graf: Publikování na obecním webu oslovuje občany
Obec Jíloviště také využívá hromadné rozesílání SMS zpráv pro kontakt s obyvatelstvem. Lze například využít k ohlášení povodňového stupně.
Máte-li obecní web a chcete-li je inovovat, využijte našich konzultačních služeb. Z pohledu nezávislého odborníka odkryjeme skryté možnosti vašeho obecního webu pro vaše voliče.